Jaké jsou výhody červených fazolí?

Syurakshina Elena výživa.jpg

– Fazole jsou bohatým zdrojem bílkovin, škrobu, některých nenasycených mastných kyselin, dietní vlákniny, esenciálních aminokyselin (mezi nimi např. lysin, který se nenachází ve většině obilovin). Fazolová semena mají navíc ve srovnání s jinými luštěninami nejvyšší obsah minerálních látek a vitamínů: například vitamíny C, B1, B3, B6, B2, draslík, fosfor, hořčík, vápník a sodík.

10805_R06_beans.jpg

Užitečné vlastnosti fazolí

Kontrola glukózy v krvi. Fazole mají nízký glykemický index a po konzumaci nevyvolávají prudké výkyvy hladiny cukru v krvi, což je velmi důležité pro lidi s cukrovkou. Rychlost nárůstu koncentrace glukózy v krvi je přitom mnohem nižší než u jiných nejběžnějších zdrojů sacharidů. Vědecké studie potvrzují schopnost luštěnin snižovat riziko cukrovky II. typu odstraněním inzulinové rezistence.

Zlepšení práce kardiovaskulárního systému. Fazole jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Vědci spojují zařazení tohoto produktu do stravy s normalizací ukazatelů lipidového profilu a snížením rizika kardiovaskulárních onemocnění. Kvůli nižší hladině cholesterolu v krvi jsou mnohem méně časté například ischemická choroba srdeční a infarkt myokardu. Tento fazolový produkt je mimo jiné bohatý na hořčík a draslík, které uvolňují svaly stěn tepen a snižují krevní tlak. Závěr: Těm, kterým již byla diagnostikována srdeční choroba, a těm, kteří jsou ohroženi, se doporučuje jíst fazole.

Pomoc těm, kteří drží dietu. Byla zjištěna přímá pozitivní úměra mezi množstvím konzumace luštěnin a snížením pravděpodobnosti rozvoje obezity. Zařazení fazolí do jídelníčku čtyřikrát týdně vede k výraznému snížení tělesné hmotnosti. Tento pozitivní efekt je pravděpodobně způsoben změnou koncentrace hormonů sytosti v krvi a zrychlenou destrukcí buněk tukové tkáně. Určitou roli hraje také vláknina, která normalizuje motorickou aktivitu gastrointestinálního traktu, zlepšuje vstřebávání různých živin, omezuje vstřebávání sacharidů a také nízký obsah kalorií v samotném produktu.

Výhody pro imunitu. Nutno podotknout, že síra obsažená v červených fazolích má pozitivní vliv na imunitní systém a zvyšuje odolnost organismu vůči infekcím, což je důležité zejména při sezónních onemocněních a epidemiích. Antioxidační vlastnosti urychlují vylučování toxinů z těla a také zlepšují celkové zdraví imunitního systému.

Vysoký obsah vlákniny. Fazole obsahují velké množství vlákniny. Rostlinná vláknina má příznivý vliv na stav trávicího systému, pomáhá čistit střeva, odstraňuje nahromaděné toxiny a toxiny z těla. Jen jedna sklenice fazolí obsahuje vaši denní potřebu vlákniny. Studie také prokázaly, že díky vysokému obsahu vlákniny jsou fazole schopny snižovat hladinu „špatného“ cholesterolu, zvyšovat „dobrý“ cholesterol a pozitivně ovlivňovat rizikové faktory metabolického syndromu, čímž snižují pravděpodobnost srdečních onemocnění, cukrovky a obezity.

Antioxidační aktivita. Fazole mají vysokou antioxidační aktivitu díky fenolovým kyselinám, flavonoidům a tříslovinám. Tato aktivita je způsobena především redukční schopností polyfenolů, protože hrají důležitou roli při neutralizaci volných radikálů a potlačení oxidace lipidů. Antioxidační aktivita se zpravidla zvyšuje při trávení a vstřebávání fazolí v gastrointestinálním traktu. Díky kyselému prostředí žaludku se lépe uvolňují fenolické sloučeniny a také kyselé prostředí přispívá k vyšší rozpustnosti polyfenolů spolu se škrobem a bílkovinami.

READ
Jak vytvořit efekt starého dřeva?

Výhody fazolí pro ženy a muže

pro ženy. Vysoká koncentrace vápníku a hořčíku zlepšuje stav vlasů a nehtů, což je důležité zejména pro něžné pohlaví. Arginin obnovuje a udržuje reprodukční funkce, zatímco kyselina listová přispívá ke správnému vývoji plodu v těhotenství a snižuje riziko předčasného porodu. Fazole lze také použít jako základ pro přípravu různých kosmetických pleťových masek, které mají výživné, hydratační a anti-aging vlastnosti.

pro muže. Luštěniny obsahují vlákninu a antioxidanty, které mají čistící vlastnosti. Fazole zabraňují rozvoji obezity a zvýšení „špatného“ cholesterolu v krvi, a to se nejčastěji vyskytuje u mužů. Pravidelná konzumace fazolí může také zlepšit potenci, obnovit genitourinární funkce a normalizovat hormonální systém.

Kdo by neměl jíst fazole?

Fazole jsou potravinou s vysokým obsahem bílkovin. Nadměrný příjem bílkovin v těle může vyvolat procesy rozkladu a fermentace ve střevním lumen, což způsobuje vedlejší účinky ve formě průjmu, nadýmání a zvýšené tvorby plynu.

Nezapomeňte na alergické reakce. Ve většině případů jsou způsobeny senzibilizací (přecitlivělostí) těla na rostlinné bílkoviny. Mohou se projevovat různými způsoby, způsobit vyrážku, zarudnutí, nevolnost, dušení a mnoho dalšího.

Obecně platí, že abyste se vyhnuli nepříjemným vedlejším účinkům při konzumaci fazolí, neměli byste sníst více než 120-150 g denně.

Jak vařit fazole, zachovat jejich užitečné vlastnosti?

Nejlepší způsob, jak uvařit fazole, je uvařit je ve velkém množství vody. Smažení a pečení v troubě by mělo být opuštěno, protože při této variantě vaření se ztratí téměř všechny chuťové vlastnosti a živiny. Před vařením fazole důkladně propláchněte pod studenou tekoucí vodou a namočte je na 4-6 hodin. Bez namáčení není možné se zbavit toxických látek, kromě toho se výrazně prodlouží doba vaření a čím delší je tepelné zpracování jakéhokoli produktu, tím méně účinných látek v něm zůstane. Voda na namáčení by měla mít pokojovou teplotu. Po namočení slijte vodu a fazole znovu propláchněte. Poté se fazole zalijí studenou vodou, přivedou k varu a poté se dusí do měkka.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Kuzmina Věra Valerievna

Červená fazole je jednou z nejstarších kulturních rostlin, za její domovinu je považována Jižní Amerika. Je však jisté, že fazole se pěstovaly ve starém Římě a Egyptě. Navíc v čínských kronikách z roku 2800 př. n. l. se zmiňují fazole. Kromě toho byl výrobek používán nejen pro potravinářské, ale také pro kosmetické účely. Takže slavná maska ​​Kleopatry se skládala mimo jiné z fazolí. „Dobývání“ evropských fazolí začalo v 16. století. Do Ruska byl přivezen z Francie. Zpočátku byly fazole ceněny pouze pro své dekorativní vlastnosti a byly vysazeny v zahradách. Teprve po dvou stoletích se produkt začal jíst, fazole v tomto okamžiku neztratily svůj význam.

READ
Jak hledat mléčné houby?

Červené fazole mají mnoho užitečných vlastností a jsou nepostradatelným potravinářským produktem. Dobře drží a dlouho se nekazí. Hlavní výhodou fazolí je jejich vysoká nutriční hodnota, která převyšuje nutriční hodnotu mnoha potravin živočišného původu.

Obsah

  1. Užitečné vlastnosti červené fazole
  2. Nutriční hodnota červených fazolí
  3. Co se hodí k červeným fazolím
  4. Škodlivost červených fazolí a kontraindikace jeho použití
  5. Jak vařit a skladovat červené fazole?

Užitečné vlastnosti červené fazole

Užitečné vlastnosti červené fazole

Zdravotní přínosy červených fazolí jsou prokázaným faktem. Produkt je cenným zdrojem vitamínů skupiny B, vitamínu C, vitamínu E, vitamínu D. Ve fazolích je také mnoho mikro a makro prvků, včetně: zinku, mědi, síry, železa, draslíku, argininu, hořčíku, vápníku, tyrosinu, karoten.

Navzdory vysoké nutriční hodnotě červených fazolí je to dietní potravina a obsahuje také hodně rostlinné vlákniny. Protein obsažený ve fazolích je staví téměř na úroveň ryb a masa.

Červené fazole jsou skutečnou zásobárnou aminokyselin, obsahují:

Tryptofan, který má sedativní účinek na organismus, pomáhá bojovat s depresí, normalizuje spánek, uvolňuje napětí a celkově příznivě působí na nervový systém.

Arginin, který chrání ženský reprodukční systém. A arginin je součástí kolagenu, který je zodpovědný za mladistvost pokožky.

Lysin, který zabraňuje pronikání virů do těla, pomáhá v boji proti střevním infekcím, s herpes virem. Lysin zabraňuje rozvoji rakoviny.

Tyrosin přispívá k normalizaci činnosti žláz s vnitřní sekrecí, nedovoluje vám získat nadváhu, působí jako silné antidepresivum, zlepšuje funkci nadledvin a snižuje závažnost alergických reakcí. Tyrosin je antioxidant, který zachycuje volné radikály.

Histidin je pomocníkem v boji proti anémii, protože je součástí hemoglobinu. Tato aminokyselina také podporuje činnost sluchového nervu, absorbuje ultrafialové paprsky a normalizuje činnost kloubů.

Pravidelná konzumace červených fazolí v jídle vám umožní plně pocítit jejich zdravotní přínosy, a to:

Produkt vám umožňuje normalizovat trávení, protože obsahuje vlákninu. Zejména hodně z nich ve slupce luštěnin. Fazole musí být zařazeny do jídelníčku pro lidi trpící zácpou.

Díky červeným fazolím můžete udržovat normální hladinu kyselosti v těle. To vám umožní omezit růst škodlivých bakterií, zbavit se plynatosti a nadváhy.

Výrobek je cenným zdrojem energie. To je možné díky tomu, že červené fazole obsahují rozpustnou vlákninu, která se po vstupu do lidského gastrointestinálního traktu mísí s tekutinou a tvoří gelovitou látku. Bakterie žijící ve střevech tuto vlákninu zpracovávají a vytvářejí z ní mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Jsou nezbytné pro tělo k výrobě energie. Proto by fazole měli konzumovat lidé zabývající se těžkou fyzickou prací, sportovci, oslabení pacienti během období zotavení.

READ
Jaké nemoci léčí bobkový list v lidovém léčitelství?

Fazole přispívají k prevenci aterosklerózy, regulují hladinu cholesterolu, protože v nich prakticky není žádný tuk.

Díky červeným fazolím lze normalizovat krevní tlak. Obsahuje tři základní minerály – vápník, hořčík a draslík, které jsou zodpovědné za normální činnost srdce a cév.

Konzumace produktu v jídle pomáhá předcházet svalovým křečím, snižuje jejich závažnost.

Kyselina listová, která je v červených fazolích velmi hojná, chrání kardiovaskulární systém, snižuje hladinu homocysteinu v krvi (tato látka přispívá ke vzniku srdečních a cévních onemocnění), podílí se na procesu krvetvorby

Je známo, že kyselina listová je nejdůležitějším prvkem, bez kterého je normální tvorba neurální trubice plodu nemožná. Proto, pokud neexistují žádné kontraindikace, musí být fazole zahrnuty do nabídky těhotných žen.

Železo obsažené v červených fazolích zabraňuje rozvoji anémie, je zodpovědné za normální zásobování všech tkání a orgánů kyslíkem.

Díky fazolím můžete očistit tělo od toxických látek, těžkých kovů.

Fazole jsou cenným produktem pro diabetiky, protože pomáhají normalizovat hladinu glukózy v krvi.

Pravidelná konzumace produktu v potravinách může zlepšit stav pokožky a vlasů.

Fazole jsou součástí jídelníčku lidí trpících nemocemi močového ústrojí. Přípravek má diuretický účinek.

Samostatně stojí za zmínku možnost jíst červené fazole pro hubnutí. Téměř všichni odborníci na výživu doporučují zařadit ji do jídelníčku svým pacientům. Rostlinný protein z fazolí je lehce stravitelný, takže pokrmy s ním lze jíst i k večeři.

Fazole je dobré snídat během hubnutí, nebo je použít jako přílohu v době oběda. Po takovém pokrmu zůstává dlouho pocit sytosti díky tomu, že hladina cukru v krvi prudce nestoupá.

Nutriční hodnota červených fazolí

Kalorický obsah červených fazolí na 100 g produktu je 93 kcal. Nutriční hodnota:

Sacharidy – 13,7 g.

Co se hodí k červeným fazolím

Co se hodí k červeným fazolím

Z červených fazolí lze připravit mnoho různých pokrmů.

Tato řada luštěnin se dobře hodí k potravinám, jako jsou:

Zelenina: mrkev, cibule, cuketa, rajčata, sladká paprika, červená řepa a česnek.

Byliny: petržel, oregano, bazalka, koriandr a rozmarýn.

Všechny mladé sýry.

Jako dresink na fazole můžete použít jakýkoli rostlinný olej, rajčatovou omáčku nebo citronovou šťávu.

READ
Jak voní květ magnólie?

Kombinace červených fazolí s jinými produkty mohou být velmi rozmanité. Pro milovníky pikantních jídel můžete využít recepty mexické kuchyně, ve kterých se ani jedno teplé jídlo neobejde bez přidání fazolí. Je častým „hostem“ v tradiční gruzínské, arménské, turecké a hinduistické kuchyni. Chuť červených fazolí je prostě vynikající, a tak není divu, že jsou hojně využívány po celém světě.

Škodlivost červených fazolí a kontraindikace jeho použití

Škodlivost červených fazolí

Zdá se, že takový úžasný produkt nemůže poškodit lidské tělo. Ve skutečnosti se to nestane, pokud jsou červené fazole uvařeny správně. Faktem je, že surový produkt může při konzumaci způsobit otravu těla. Fazole, které nebyly tepelně upraveny, obsahují toxickou látku fenazin. Proto je tak důležité fazole vařit nebo dusit alespoň 45 minut. Během procesu vaření je jed zničen a produkt se stává absolutně neškodným.

Vyplatí se věnovat pozornost množství zkonzumovaných fazolí, protože obsahují látku zvanou hemaglutinin. Při jeho nadměrném požití je možný rozvoj průjmu, nevolnosti, zvracení a výskytu bolesti břicha.

Červené fazole jsou kontraindikovány k jídlu za přítomnosti následujících onemocnění:

S opatrností je třeba přípravek používat v potravinách pro osoby pokročilého věku. Je to způsobeno tím, že je snížena jejich enzymatická schopnost, což může způsobit určité potíže při trávení fazolí. S červenými fazolemi byste se neměli příliš unést pro ženy, které čekají miminko, ale těhotné ženy mohou fazole užívat s mírou. Dětem do 12 let je také nutné fazole opatrně nabízet. Opatrnost je dána nedokonalou tvorbou sliznic trávicích orgánů z hlediska odbourávání hrubé vlákniny.

Můžeme tedy dojít k závěru, že červené fazole jsou zdravým produktem, který kombinuje mnoho vitamínů a mikroelementů. Musí se však správně připravit a nekonzumovat ve velkém množství. Rovněž stojí za to pamatovat na existující kontraindikace.

Jak vařit a skladovat červené fazole?

Jak vařit a skladovat červené fazole

Aby byly uvařené červené fazole chutné a zdravé, musíte je před zahájením tepelné úpravy namočit. K tomu použijte obyčejnou studenou vodu.

Fazole se uchovávají ve vodě z následujících důvodů:

Díky máčení je možné zbavit se té části toxických látek, které jsou ve slupce luštěnin přítomny.

Fazole absorbují vodu a zvětší se.

Dobu vaření lze zkrátit.

Škrob se smyje z povrchu fazolí.

READ
Jak vypadají kalifornští králíci?

Namočené fazole se nerozvaří.

Spolu s toxickými látkami budou z bobů částečně odstraněny i oligosacharidy. Výsledkem je, že použití hotového výrobku nevyvolá plynatost.

Fazole můžete vařit v hrnci, na pánvi, v pekáči. Doba namáčení zrn je asi 6 hodin. Na jeden šálek syrových fazolí potřebujete tři šálky čisté vody. Během procesu namáčení můžete vyměnit vodu, i když to není podmínkou. Nic se nestane, když zrna necháte přes noc namočená.

Před vařením je třeba fazole omýt tekoucí vodou. Pro pohodlí můžete použít cedník.

Během tepelného zpracování zrn se nedoporučuje zasahovat, aby nedošlo k porušení jejich celistvosti. Spálení se vyhnete jednoduchým způsobem: do pánve je potřeba přidat 2 lžíce rostlinného oleje.

Průměrná doba vaření červených fazolí je 1,5–2 hodiny. Než vypnete plyn, musíte vyzkoušet zrna. Pokud jsou tvrdé, musí se doba vaření fazolí prodloužit.

Fazole se doporučuje osolit až na samém konci vaření. Předpokládá se, že sůl prodlužuje dobu vaření produktu.

Červené fazole můžete vařit bez předchozího namáčení ve vodě. Ale zároveň se výrazně prodlouží doba vaření. Může tedy dosáhnout 3,5 hodiny nebo více. Je dobré hlídat hladinu vody v hrnci, protože suché červené fazole absorbují více tekutiny než ty, které byly namočené. Pokud se voda vyvaří, je třeba ji přidat. Měla by se přidat vroucí voda, nikoli studená, protože ani tlustá slupka červených fazolí nemusí vydržet takové změny teploty a prasknout.

Protože doba vaření fazolí je několik hodin, je velmi vhodné vařit velké množství fazolí najednou. Lze je skladovat tak, že je po malých porcích zabalíte do plastových sáčků a dáte je do mrazáku. Je vhodné používat takové polotovary, protože fazole stačí rozmrazit a budou připraveny k použití.

Čerstvé fazole by měly být skladovány v plastových nádobách s pevnými víčky. Místo pro skladování zrn by mělo být tmavé a suché. K tomuto účelu se skvěle hodí kuchyňská skříňka. Při nedodržení skladovacích podmínek může výrobek plesnivět nebo klíčit. Fazolové klíčky se na rozdíl od jiných obilovin nejedí, ale lze je použít jako sadbu.

Červené fazole jsou tedy velmi zdravým produktem. Pravidelné zařazování fazolí do jídelníčku pomáhá předcházet rozvoji mnoha nemocí, zbavit se nadváhy a získat působivou dávku vitamínů a minerálů. Hlavní věcí je správně vařit luštěniny a nepoužívat je, pokud existují kontraindikace.

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nelze je použít pro vlastní diagnostiku a léčbu. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: