Jaké ovoce můžete jíst v prvních měsících kojení?

Mateřské mléko je ideální potravinou pro zajištění zdravého růstu a vývoje vašeho dítěte. Všechny prospěšné látky obsažené v mléce se do něj dostávají z těla matky. Proto rozhodně potřebuje dodržovat zdravý životní styl a doplňovat zásoby nezbytných látek správnou výživou.

Stejně jako v těhotenství musíte jíst ne za dva, ale za dva. To znamená, že zvláštní pozornost by se neměla věnovat množství produktů, ale jejich kvalitě.

Je velmi důležité, aby každý den s jídlem tělo kojící matky přijímalo asi 40 základních živin, které si lidské tělo nedokáže samo vyrobit. Patří mezi ně vitamíny a mikroelementy (jejichž zdrojem je zelenina, ovoce, obiloviny, mléko a mléčné výrobky), aminokyseliny (nacházejí se v mase a masných výrobcích) a také polynenasycené mastné kyseliny Omega-3 a Omega-6 (tam je jich hodně v rybách a rostlinných olejích).

Abyste tělu poskytli takový soubor živin, musí být vaše strava nejen dostatečně kalorická a dobře vyvážená, ale také pestrá.

Obsah

  1. Dieta kojící matky
  2. Doporučený průměrný denní příjem potravy pro kojící ženy (g, brutto)
  3. O důležitosti pití
  4. Buď opatrný

Dieta kojící matky

Vybírejte přírodní produkty bez konzervantů, umělých přísad, barviv a dusičnanů. Váš jídelníček by přitom měl být pestrý. Je lepší jíst často (asi pětkrát až šestkrát denně), 30-40 minut před krmením. Pokud vám lékař nedal žádná zvláštní doporučení ohledně stravy, pak váš jídelníček musí obsahovat libové maso, ryby, vejce, mléčné výrobky, ovoce a zeleninu a obiloviny. Mezi cukrářskými výrobky jsou v malém množství povoleny marshmallows, marshmallows a sušenky typu cracker.

Zelenina a ovoce jsou zdrojem vitamínů, minerálů a mikroelementů. Jejich sortiment závisí na ročním období. V létě a na podzim zahrnuje strava kojící matky:

  • Zelenina: květák, růžičková kapusta, cuketa, lilek, dýně, zelený salát;
  • Ovoce: broskve, jablka, hrušky, granátová jablka, malé množství vodních melounů a melounů;
  • Bobule: třešně, třešně, maliny, černý a červený rybíz, angrešt, aronie, borůvky.

V období zima-jaro, při absenci čerstvého ovoce a bobulí, můžete jíst sušené ovoce a různé domácí konzervy: marmelády, džemy, kompoty, džusy.

Chcete-li vytvořit jídelníček obsahující všechny živiny, které kojící matka potřebuje, můžete použít tabulku jako vodítko.

READ
Jak rostou brambory v zemi?

Doporučený průměrný denní příjem potravy pro kojící ženy (g, brutto)

Produkty Číslo
Pšeničný chléb 15
Žitný chléb 100
Pšeničná mouka 20
Cereálie, těstoviny 70
Brambory 200
Zelenina 500
Ovoce 300
Šťávy 150
Sušené ovoce 20
Cukr 60
cukrovinky 20
Maso, pták 170
Рыба 70
Mléko, kefír atd.
fermentované mléko
produkty 2,5 %
obsah tuku
600
Produkty Číslo
Tvaroh 9% tuku 50
Zakysaná smetana 10% tuku 15
Máslo 25
Rostlinný olej 15
Vejce, ks. 1/2
Sýr 15
čaj 1
Káva 3
Sůl 8
Chemické složení stravy
Proteiny
vč. zvíře
původ, g
104
60
Tuky
vč. zeleniny
původ, g
93
25
Sacharidy, g 370
Energie
hodnota, kcal
2735

O důležitosti pití

Důležité je pít dostatek tekutin – až dva až dva a půl litru denně. Může to být voda, slabý čaj (nejlépe zelený), kompot ze sušeného ovoce, jablečný nebo hruškový džus.

Silný čaj a káva by měly být omezeny (nekonzumujte více než 200 mg kofeinu denně, jeden šálek kávy obsahuje 60-150 mg kofeinu a čaj 30-60 mg).

Nepijte slazené sycené nápoje, obsahují velké množství cukru, dochucovadel a barviv.

Ve stravě je vhodné omezit plnotučné kravské mléko (do 600 ml denně), tento produkt je na prvním místě v seznamu potravinových alergenů u kojenců. Ze stejného důvodu používejte silné vývary a kakao opatrně.

Buď opatrný

  • Alkohol je zcela zakázán. Nyní je prokázáno, že alkoholické nápoje nejen nezvyšují laktaci, ale také mění složení a objem vylučovaného mléka a také negativně ovlivňují fyzický a psychomotorický vývoj dítěte a narušují jeho spánek.
  • Vše, co konzumujete, by nemělo obsahovat zdraví škodlivé látky. Jedná se o rychlé občerstvení, uzeniny, konzervy a další produkty, které obsahují zvýrazňovače chuti, konzervanty a další chemické přísady.
  • Kojící žena by měla omezit cibuli, zelenou cibulku a česnek. Vysoký obsah éterických olejů v těchto produktech umožňuje těmto látkám proniknout do mléka a dodat mu specifickou chuť, v důsledku čehož může dítě odmítat kojení.
  • Je zakázáno konzumovat syrové a nedostatečně tepelně upravené maso (kebab apod.), syrové ryby, sushi, nepasterizované mléko a mléčné výrobky a syrová vejce.
  • Ve stravě kojící matky jsou možná některá další omezení, pokud jsou diktována nějakými zvláštními důvody, například individuální nesnášenlivostí určitého produktu nebo nemocemi, které vyžadují, aby matka dodržovala speciální dietu. Pokud maminka či tatínek miminka trpí jakoukoliv formou alergie, pak se mamince doporučuje po celou dobu kojení hypoalergenní dieta a sestava přípravků se stanovuje v každém případě individuálně.
  • Mnoho produktů zlepšuje fermentační procesy v gastrointestinálním traktu a může způsobit tvorbu plynu a koliku u dítěte. Mezi takové produkty patří bílé zelí, sycené nápoje, cukr a cukrovinky a hrozny.
READ
Jak hroznová šťáva ovlivňuje krevní tlak?

Je nutné pečlivě zavést každý nový produkt do stravy matky a pečlivě sledovat reakci dítěte. Pokud se objeví negativní reakce – alergie nebo kolika – produkt by měl být vyloučen ze stravy.

Materiál byl zpracován pomocí Programu optimalizace výživy dětí v prvním roce života v Ruské federaci. Moskva 2019

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: