Jaké kyseliny obsahuje mrkev?

V tabulce je uveden obsah živin (kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálních látek) na 100 gramů jedlé části.

Živina Číslo Norma** % normy ve 100 g % normy ve 100 kcal 100% normální
Kalorická hodnota 35 kCal 1684 kCal 2.1% 6% 4811 g
Proteiny 1.3 g 76 g 1.7% 4.9% 5846 g
Tuky 0.1 g 56 g 0.2% 0.6% 56000 g
Sacharidy 6.9 g 219 g 3.2% 9.1% 3174 g
Organické kyseliny 0.3 g ~
Dietní vlákna 2.4 g 20 g 12% 34.3% 833 g
Voda 88 g 2273 g 3.9% 11.1% 2583 g
Ash 1 g ~
Vitamíny
Vitamín A, RE 2000 μg 900 μg 222.2% 634.9% 45 g
beta karoten 12 mg 5 mg 240% 685.7% 42 g
Vitamín B1, thiamin 0.06 mg 1.5 mg 4% 11.4% 2500 g
Vitamín B2, riboflavin 0.07 mg 1.8 mg 3.9% 11.1% 2571 g
Vitamín B4, cholin 8.8 mg 500 mg 1.8% 5.1% 5682 g
Vitamin B5, pantotenik 0.26 mg 5 mg 5.2% 14.9% 1923 g
Vitamín B6, pyridoxin 0.13 mg 2 mg 6.5% 18.6% 1538 g
Vitamín B9, folát 9 μg 400 μg 2.3% 6.6% 4444 g
Vitamín C, askorbová 5 mg 90 mg 5.6% 16% 1800 g
Vitamin E, alfa tokoferol, TE 0.4 mg 15 mg 2.7% 7.7% 3750 g
Vitamín H, biotin 0.6 μg 50 μg 1.2% 3.4% 8333 g
Vitamin K, fylochinon 13.2 μg 120 μg 11% 31.4% 909 g
Vitamín PP, NE 1.1 mg 20 mg 5.5% 15.7% 1818 g
Niacin 1 mg ~
Macronutrienty
Draslík, K 200 mg 2500 mg 8% 22.9% 1250 g
Vápník, Ca 27 mg 1000 mg 2.7% 7.7% 3704 g
Křemík, Si 25 mg 30 mg 83.3% 238% 120 g
Hořčík, Mg 38 mg 400 mg 9.5% 27.1% 1053 g
Sodík, Na 21 mg 1300 mg 1.6% 4.6% 6190 g
Síra, S 6 mg 1000 mg 0.6% 1.7% 16667 g
Fosfor, P 55 mg 800 mg 6.9% 19.7% 1455 g
Chlor, Cl 63 mg 2300 mg 2.7% 7.7% 3651 g
Stopové prvky
Hliník, Al 323 μg ~
Bor, B 200 μg ~
Vanad, V 99 μg ~
Železo, Fe 0.7 mg 18 mg 3.9% 11.1% 2571 g
Jód, I 5 μg 150 μg 3.3% 9.4% 3000 g
kobalt, spol 2 μg 10 μg 20% 57.1% 500 g
Lithium, Li 6 μg ~
Mangan, Mn 0.2 mg 2 mg 10% 28.6% 1000 g
Měď, Cu 80 μg 1000 μg 8% 22.9% 1250 g
Molybden, Mo 20 μg 70 μg 28.6% 81.7% 350 g
Nikl, Ni 6 μg ~
Rubidium, Rb 23.5 μg ~
Selen, Se 0.1 μg 55 μg 0.2% 0.6% 55000 g
Stroncium, Sr 8.7 μg ~
Fluor, F 55 μg 4000 μg 1.4% 4% 7273 g
Chrome, Cr 3 μg 50 μg 6% 17.1% 1667 g
Zinek, Zn 0.4 mg 12 mg 3.3% 9.4% 3000 g
Stravitelné sacharidy
Škrob a dextriny 0.2 g ~
Mono- a disacharidy (cukry) 6.7 g ~
Glukóza (dextróza) 2.5 g ~
Sacharóza 3.5 g ~
Fruktóza 1 g ~
Základní aminokyseliny 0.312 g ~
Arginin * 0.041 g ~
Valine 0.043 g ~
Histidin * 0.014 g ~
Isoleucin 0.035 g ~
Leucin 0.044 g ~
Lysin 0.038 g ~
Metionin 0.009 g ~
Methionin + Cystein 0.02 g ~
Treonin 0.032 g ~
Tryptofan 0.008 g ~
Fenylalanin 0.031 g ~
Fenylalanin + tyrosin 0.05 g ~
Vyměnitelné aminokyseliny 0.595 g ~
Alanin 0.048 g ~
Kyselina asparagová 0.135 g ~
Glycin 0.029 g ~
Kyselina glutamová 0.235 g ~
Prolin 0.03 g ~
serin 0.033 g ~
Tyrosin 0.018 g ~
Cystein 0.012 g ~
Nasycené mastné kyseliny 0.037 g max. 18.7 г
Polynenasycené mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny 0.002 g od 0.9 do 3.7 0.2% 0.6%
Omega-6 mastné kyseliny 0.115 g od 4.7 do 16.8 2.4% 6.9%
READ
Jaké nemoci léčí červená řepa?

Energetická hodnota mrkev je 35 kcal.

  • Kus = 75 g (26.3 kcal)

Hlavní zdroj: Skurikhin I.M. atd. Chemické složení potravin. Více.

** Tato tabulka ukazuje průměrné normy vitamínů a minerálů pro dospělého. Pokud chcete znát normy na základě vašeho pohlaví, věku a dalších faktorů, pak použijte aplikaci Moje zdravá strava.

Obsah

  1. Produktová kalkulačka
  2. Kalorická analýza produktu
  3. Užitečné vlastnosti mrkve a různé nuance
  4. Mrkvový džus
  5. Vitamíny v mrkvi
  6. Vitamíny a makro a mikroprvky
  7. Škodlivé vlastnosti mrkve (kontraindikace)

Produktová kalkulačka

Většina potravin nemůže obsahovat celou škálu vitamínů a minerálů. Proto je důležité jíst různé potraviny, které uspokojí potřeby těla na vitamíny a minerály.

Kalorická analýza produktu

Poměr bílkovin, tuků a sacharidů:

Znáte-li podíl bílkovin, tuků a sacharidů na kalorickém obsahu, můžete pochopit, jak produkt nebo strava splňuje standardy zdravé výživy nebo požadavky konkrétní stravy. Například americké a ruské ministerstvo zdravotnictví doporučují 10–12 % kalorií z bílkovin, 30 % z tuků a 58–60 % ze sacharidů. Atkinsova dieta doporučuje nízký příjem sacharidů, i když jiné diety se zaměřují na nízký příjem tuků.

Pokud je vydáno více energie, než je dodáno, tělo začne využívat tukové zásoby a tělesná hmotnost klesá.

Získejte více informací a uskutečněte to s naším bezplatným online kurzem.

Zjistěte svůj dodatečný výdej kalorií na trénink a získejte podrobná doporučení zcela zdarma.

mrkev bohaté na vitamíny a minerály jako: vitamín A – 222,2%, beta-karoten – 240%, vitamín K – 11%, křemík – 83,3%, kobalt – 20%, molybden – 28,6%

  • vitamin A je zodpovědný za normální vývoj, reprodukční funkce, zdraví kůže a očí a udržování imunity.
  • B-karoten je provitamin A a má antioxidační vlastnosti. 6 mikrogramů beta-karotenu odpovídá 1 mikrogramu vitaminu A.
  • Vitamin K reguluje srážlivost krve. Nedostatek vitaminu K vede k prodloužení doby srážení krve, snížení obsahu protrombinu v krvi.
  • Silikon je obsažena jako strukturální složka ve složení glykosaminoglykanů a stimuluje syntézu kolagenu.
  • Kobalt je součástí vitaminu B12. Aktivuje enzymy metabolismu mastných kyselin a metabolismu kyseliny listové.
  • Molybden je kofaktorem mnoha enzymů, které zajišťují metabolismus síru obsahujících aminokyselin, purinů a pyrimidinů.

Kompletního průvodce nejzdravějšími potravinami najdete v aplikaci Moje zdravá strava.

Energetická hodnota nebo kalorie je množství energie uvolněné v lidském těle z potravy při trávení. Energetická hodnota produktu se měří v kilokaloriích (kcal) nebo kilojoulech (kJ) na 100 gramů. produkt. Kilokalorie, která se používá k měření energetického obsahu potravin, je také známá jako „potravinová kalorie“, takže předpona kilo se často vynechává, když se odkazuje na kalorie v (kilo)kaloriích. Podrobné tabulky energetické hodnoty ruských výrobků si můžete prohlédnout zde.

READ
Jak zasadit nasturtium na jaře?

Nutriční fakta – obsah sacharidů, tuků a bílkovin ve výrobku.

Nutriční hodnota potravinářského výrobku – soubor vlastností potravinářského výrobku, za jehož přítomnosti jsou uspokojeny fyziologické potřeby člověka v potřebných látkách a energii.

Vitamíny, organické látky potřebné v malých množstvích ve stravě jak lidí, tak většiny obratlovců. Syntéza vitamínů je obvykle prováděna rostlinami, nikoli zvířaty. Denní lidská potřeba vitamínů je pouze několik miligramů nebo mikrogramů. Na rozdíl od anorganických látek se vitamíny ničí silným zahřátím. Mnoho vitamínů je nestabilních a „ztrácejí se“ během přípravy nebo zpracování jídla.

Vypočítává poměr kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů a také vitamínů a minerálů v závislosti na pohlaví, věku, hmotnosti a úrovni fyzické aktivity.

Kalkulačka ideální hmotnosti, index tělesné hmotnosti, výpočet koridoru kalorií, doporučení pro snížení, akční plán.

Index tělesné hmotnosti (BMI, BMI) je hodnota, která umožňuje posoudit míru souladu mezi hmotností člověka a jeho výškou, a tím nepřímo posoudit, zda je hmotnost nedostatečná, normální nebo nadváha.

Potravinová kalkulačka vám umožní snadno vidět klady a zápory produktu a pomůže vám vytvořit zcela vyvážený jídelníček.

prospěšné vlastnosti mrkve

Právě prospěšné vlastnosti mrkve ji činí oblíbenou mezi zahrádkáři. Mrkev se také úspěšně používá při vaření. Kdepak, přidává se do mnoha jídel, salátů. Mezi domácí přípravky na zimu patří i mrkev. Odborníci na výživu si ji cení kvůli prospěšným vlastnostem této zeleniny. Proto je na prvních řádcích hodnocení. A myslím, že mnoho hospodyněk by ji rádo poznalo lépe. Dále se na vlastnosti a výhody podíváme pečlivěji a v pořádku. Jít?

Užitečné vlastnosti mrkve a různé nuance

Tepelné zpracování – poškození a přínos . Existuje názor, že tepelné zpracování ničí mnoho prospěšných vlastností, ale to neplatí pro mrkev. Zde se při vaření ztrácí hodně vitaminu C, ale vitaminy A a E zůstávají zachovány v dostatečném množství.

Je také zajímavé, že když se mrkev vaří, dochází ke změnám na buněčné úrovni. A to je důvod, proč je mnoho živin lidským tělem lépe absorbováno. Je pro ně snazší osvobodit se.

Tepelná úprava podle vědců zvyšuje hladinu antioxidantů. Například fialová mrkev obsahuje nejvíce anthokyanů, a proto má silnější antioxidační kapacitu.

READ
Jak vypadá jedlová jehla?

Užitečné vlastnosti mrkve

Beta karoten (provitamin A) . Druhý v množství pouze za rakytníkem. Obvykle je ho hodně v oranžové mrkvi. Všechno se to děje nějak takhle. Beta karoten se v lidských játrech přeměňuje na vitamín A (retinol) . A právě tento vitamín je prospěšný zejména pro zdraví očí a pro tělo obecně. Například s nedostatkem vitaminu A může dojít k „šerosleposti“, kdy člověk špatně vidí ve tmě.

Retinol se také aktivně podílí na redoxních procesech v lidském těle. Zároveň má příznivý vliv na metabolismus a imunitní systém. Kromě toho je dobrý pro kosti a nehty.

A konečně, beta karoten je prostě vynikající antioxidant, který bojuje s volnými radikály. Potlačuje tedy různé nemoci.

Důležité je, že vitamín A je rozpustný v tucích.. To znamená, že se vstřebává pouze pomocí tuků. Proto se mrkev konzumuje s máslem nebo zakysanou smetanou a teprve poté budou pro tělo přínosy.

Mrkvový džus

Užitečné vlastnosti mrkve ve šťávě . Obsahuje vše, co obsahuje samotná mrkev. Používá se k léčbě některých onemocnění a jejich prevenci. Užitečné při vysoké kyselosti, anémii (chudokrevnosti).

V různých případech se do mrkvové šťávy přidává další šťáva a v důsledku toho může bojovat s různými nemocemi. Zde můžete napsat mnoho, ale nebudeme se do toho ponořit.

Co určuje barvu mrkve. Zde α- a β-karoten dává mrkvi její oranžové a žluté zbarvení. Přitom beta karoten může tvořit až 50 % z celkového množství karotenoidů. Lykopen a xantofyl dodávají mrkvi její červenou barvu. Kořenová zelenina má bílou barvu a obsahuje nejmenší množství karotenu. Anthokyany v mrkvi jsou obsaženy ve velkém množství, ve fialovém a černém ovoci, takže antioxidační kapacita je o řád vyšší. Mimochodem, karoten je zde také přítomen.

Vitamíny v mrkvi

Na co jsou vitamíny? . Vitamíny B (0,05 mg) zvyšují hemoglobin. D2 a D3, tato skupina je užitečná pro děti, a pokud je nedostatek, může se u dítěte rozvinout křivice. Vitamin K má příznivý vliv na srážlivost krve. C a E zpomalují proces stárnutí.

K čemu jsou potřebné mikro a makroprvky? . Draslík příznivě působí na kardiovaskulární systém. Chlór reguluje rovnováhu vody a soli. Vápník a fosfor posilují zuby a kosti. Fluor má příznivý vliv na štítnou žlázu. Selen prodlužuje mládí a posiluje imunitní systém.

READ
Jak rozeznat pokrm z jedlého másla?

mrkvové vršky . Obvykle se vyhodí, pokud tam není dobytek. A to je marné, protože obsahuje beta karoten a vápník v množství neméně než v ovoci. Výhody pro oči. A také bílkoviny, které dokážou čistit krev. Mělo by se však používat opatrně, protože obsahuje kofein.

Vláknina (tuhá vláknina) . Ovlivňuje metabolismus tuků a hladinu glukózy v krvi.

Aplikace v lidové medicíně . Úspěšně se používá v lidovém léčitelství a kosmetologii. Dělá pokožku a vlasy zdravé. Mimochodem, pomáhá udržet opálení.

Glykemický index . V mrkvi je pouze 35 jednotek.

Kulinářské zpracování mrkve . Pro lepší uchování vitamínu C v mrkvi při vaření vložte ovoce přímo do vroucí vody. A vaříme při zavřené poklici.

Bylo zjištěno, že sušená mrkev neobsahuje vitamín C. Ale karoten, vitamíny skupiny A a minerální soli jsou přítomny v dostatečném množství.

Má se za to, že smažení je nejvíce vitaminová varianta vaření. Následuje vaření a poté dušení, kde se většina vitamínů ztrácí.

Vitamíny a makro a mikroprvky

Základní látky ve 100 gramech
Proteiny 3,1 g
Tuky 0,1 g
Sacharidy 6,8 g
Vlákno 2,3 g
Organické kyseliny 0,31 g
Suché zbytky nebo balastní látky 1,03 g
Cukr a glukóza 6,76 město
Složení nemůže být stabilní, protože závisí na odrůdě a podmínkách pěstování.
Beta karoten 12,03 mg
Retinol (vitamín A) 2000 μg
Thiamin (vitamín B1) 0,062 mg
Riboflavin (vitamín B2) 80 μg
Kyselina pantotenová (vitamín B5) 0,3 mg
Pyridoxin (vitamín B6)
Kyselina listová (vitamín B9) 8,95 mg
Kyselina askorbová (vitamin C) 5,021 mg
Tokoferol (vitamin E) 0,4 mg
Biotin (Vitamin H) 0,062 μg
Phylloquinone (vitamín K) 13,1 μg
Kyselina nikotinová (vitamín PP) 1,1 μg
Makro a stopové prvky
Vápník 27 mg
Hořčík 38 mg
Draslík 200 mg
Fosfor 56 mg
Chlor 80 mg
Sodík, síra

Některé vitamíny se nacházejí v denní dávce pro lidský organismus. Stále ale záleží na odrůdě a podmínkách pěstování. Mimochodem, čím pomeranč je ovoce, tím více karotenu obsahuje. Fialové, bílé a žluté odrůdy obsahují několikanásobně méně karotenu. .

Škodlivé vlastnosti mrkve (kontraindikace)

Příznivé vlastnosti mrkve jsou zřejmé, ale existují i ​​kontraindikace, kdy kořenovou zeleninu nelze konzumovat vůbec nebo s omezením. Například: žaludeční vředy, gastrointestinální problémy, pankreatitida a jen alergie na mrkev.

READ
Jaká tráva roste na louce?

Zvláště bych rád poznamenal, že ve všem je potřeba umírněnost a neměli byste se přejídat mrkví. 300 gramů denně je limit, ne více.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: