Jaké jsou výhody čerstvých rajčat?

Faktická kontrola – kontrola faktických údajů v textu za účelem zjištění jejich spolehlivosti a správnosti, izolování a oprava nebo odstranění pochybných informací z materiálu.

Rajčata jsou snad po bramborách nejoblíbenějším produktem v ruských rodinách. Ale ne všichni lidé jsou stejně užiteční. Odbornice na výživu Alexandra Stepanenko hovořila o škodlivých a prospěšných vlastnostech rajčat.

Obsah

  1. Historie rajčat
  2. Chemické složení rajčat
  3. Výhody rajčat
  4. Škodlivost rajčat
  5. Jak vybrat rajčata
  6. Rospotrebnadzor radí, jak rajčata doma skladovat
  7. Zdravá rajčatová jídla
  8. Rajčatová polévka
  9. Caprese Salát
  10. Plněné rajčata

Historie rajčat

Stejně jako ostatní nočníky se i rajčata stala v Evropě známá po objevení Ameriky. Samotné slovo „rajče“ má italské kořeny – je tvořeno slovním spojením pomo d’oro a překládá se jako „zlaté jablko“. Neméně populární je i jeho další název – „rajče“, odvozený od aztéckého „shitomatl“, „velké bobule“. Z botanického hlediska je rajče skutečně považováno za bobule a v Evropě je odedávna ovocem.

V Rusku jsou rajčata známá od XNUMX. století a stejně jako brambory se zpočátku příliš nepoužívala. Postupem času se však vše změnilo. Právě u nás si velkou oblibu získala konzervovaná rajčata: nakládané okurky a marinády včetně konzervovaných zelených rajčat.

Chemické složení rajčat

Rajčata jsou bohatá na prospěšné vitamíny a minerály. Oni mají:

vitamín C (24,7 mg na 100 g výrobku);

vápník (18 mg na 100 g);

draslík (427 mg na 100 g);

Nechybí ani zinek, měď a fosfor, vláknina a pektin. Nejcennější částí rajčete je ale lykopen. Je to silný antioxidant, který chrání tělo před nadměrným působením volných radikálů, tedy brání vzniku rakoviny. Červenou barvu zeleniny má na svědomí i lykopen. V malém množství rajčata obsahují železo a kyselinu pantotenovou, které napomáhají normální činnosti nadledvinek.

Energetická hodnota produktu je pouze 32 kcal na 100 g. Glykemický index je od 15 do 40 jednotek. Proto se rajčata doporučují těm, kteří sledují váhu, a lidem s cukrovkou.

Jedno rajče obsahuje:

0 g cholesterolu;

Výhody rajčat

Pravidelná konzumace rajčat pomáhá udržovat pevnost kostí na dobré úrovni. To je důležité zejména pro starší lidi.

Rajčata jsou velmi účinná při kožních onemocněních, snadno odstraňují akné, pomáhají při ekzémech, zlepšují stav vlasů a vlasové pokožky a lze je použít jako lehký peeling. To vše má na svědomí kyselina askorbová (je to také vitamín C), která má výrazný protizánětlivý a antibakteriální účinek. Je důležité vědět, že pro kosmetické účely je nutné rajčata používat zevně, například jako součást jílových masek. V tomto případě musíte k výběru rajčat přistupovat opatrněji, abyste nedostali alergickou reakci: kůže je citlivější na expozici než žaludek. Stejně důležité je dodržovat doporučení pro použití masek, včetně dodržování pokynů pro poměr složek a dobu aplikace.

READ
Jak poznat jednoznačné rajče?

Rajčata přispívají k prevenci Alzheimerovy choroby a dalších neurologických onemocnění. Tato zelenina udržuje normální osmotický tlak v tkáních, stabilizuje metabolismus solí a je schopna snižovat záněty, pomáhá při nemocech, jako je revmatismus a artritida.

Kromě toho rajčata přispívají k:

zlepšení práce srdečního svalu;

zlepšení celkového stavu u diabetes mellitus;

úleva od klinické deprese;

normalizace krevního tlaku;

čištění těla od toxinů.

Syrová rajčata odstraňují otoky a pečená rajčata pomáhají při exacerbaci pankreatitidy.

Vědci prokázali, že konzumace dostatečného množství ovoce a zeleniny snižuje úmrtnost.

Škodlivost rajčat

Pro zdravého člověka je doporučená dávka 300 g denně.

Rajčata mohou způsobit různé reakce těla:

problémy trávicího systému

Lidé s onemocněním trávicího traktu, zejména se žaludečními vředy, se nedoporučují jíst rajčata.

Nadměrná žaludeční kyselina z rajčat může vést k pálení žáhy nebo kyselému refluxu (říhání). Semena a slupka rajčat mohou způsobit syndrom dráždivého tračníku a nadýmání.

  • alergické reakce

Rajčata jsou potravinové alergeny. Reakce se mohou objevit nejen u dětí, ale i u dospělých.

V závislosti na citlivosti na alergen a množství snědených rajčat se mohou typy reakcí lišit. Někdo bude omezen na svědění rukou a někdo se může seznámit s Quinckeho edémem.

Připomeňme, že sloučeniny kyseliny šťavelové zabraňují odstraňování solí z těla, a proto mohou také způsobit dnu.

Jak vybrat rajčata

Pěstování rajčat ve sklenících vyžaduje použití speciálních hnojiv, zesilovačů růstu. Z tohoto důvodu může zelenina obsahovat méně vitamínů a minerálů než v letní sezóně. Obsah dietní vlákniny se však nijak nemění.

Upřednostňována by měla být zelenina z nejbližších regionů, v tomto případě je vyšší šance, že výrobek nebude podroben speciálnímu chemickému ošetření. Je třeba připomenout, že ve většině zemí se rajčata pěstují ve sklenících. Vybrat si můžete ovoce z Izraele, kde je dlouhá teplá sezóna, především cherry rajčata.

Na co si dát při nákupu pozor:

Vzhled. Rajčata by měla být bez stopky a barva by měla být jednotná a sytá, bez nazelenalých a světlých skvrn, promáčklin nebo hniloby. Rajčata na větvi jsou nezralá, i když se zdají atraktivnější. Protože ovoce, dozrálé za normálních podmínek, spadne z větve samotné. Mnohé se otrhají a nechají dozrát – není to pravda, zelenina se zbaví jedu solaninu a užitečné látky získává stonky. Kůže by měla být elastická, hustá.

READ
Jak okyselit vodu pro gardénie?

Většina chutných rajčat je střední velikosti a váží asi 100-150 g. Výjimkou jsou určité odrůdy: malá cherry rajčata a velké “býčí srdce”, “hovězí maso”, “růžový obr”. Přítomnost bílých žilek naznačuje, že při pěstování rostliny bylo použito velké množství dusičnanů. Také malá hmotnost plodu může naznačovat nedostatek živin v půdě, minulá onemocnění, porušení teplotních podmínek. A tvar nemá vliv na chuť.

Dobrá rajčata mohou být dokonale plochá, protáhlá, zploštělá, žebrovaná a dokonce nemotorná. Ale srostlá rajčata nebo výrůstky na nich znamenají, že byly vypěstovány pomocí hormonálních hnojiv. Pokud jsou šedé, tmavé skvrny nebo bílé tečky, pak jsou rajčata nemocná. Pokud má zelenina pod slupkou zelené skvrny, pak je ošetřena pesticidy. Hladká, lesklá slupka znamená, že ovoce bylo potřeno parafínem, aby si zachoval svůj vzhled. Parafín se nesmývá, jeho použití může způsobit zažívací potíže.

Čich . Rajče by mělo vonět jako rajče. Před nákupem nezapomeňte přivonět k zelenině poblíž stonku. V létě bude vůně intenzivnější, příjemnější, u skleníkových zimních rajčat je vůně mnohem slabší. Úplná absence zápachu znamená, že rostlina byla sebrána nezralá. Kyselé tóny nebo shnilý zápach prozrazují začátek kvašení.

Hustota. Rajče by mělo být pevné a elastické. Vyhněte se velmi tvrdému nebo příliš měkkému ovoci. Tvrdost vypovídá o nezralosti a měkkost vypovídá o procesu rozkladu, který začal. Dobré rajče je uvnitř naplněné hustou šťávou a semeny, zatímco nekvalitní má dutiny, je to způsobeno dlouhodobým skladováním.

Při nákupu nepřikládejte velký význam ceně, ta totiž závisí především na sezóně, zemi původu a místě nákupu.

Rospotrebnadzor radí, jak rajčata doma skladovat

Rajčata je lepší skladovat při pokojové teplotě mimo přímé slunce, v lednici ztratí chuť i vůni. Důležité je nejen nakupovat kvalitní zeleninu a správně ji skladovat, ale také ji před konzumací pečlivě zpracovat. Rajčata se doporučuje omýt pod tekoucí vodou pomocí kartáče po dobu 2-3 minut a poté opláchnout převařenou vodou.

Zdravá rajčatová jídla

Rajčata lze jíst syrová: v čisté formě nebo jako součást různých salátů a jiných studených předkrmů. Je zajímavé vědět, že rajče se vařením nestane méně užitečné. Část vitamínů se samozřejmě zničí, ale zvýší se koncentrace lykopenu a některých dalších látek. Proto rajčatový protlak (za předpokladu, že neobsahuje přísady), solená rajčata a rajčatová polévka nejsou o nic méně užitečné než salát z čerstvé zeleniny.

READ
Jak se nazývá dřevěná mříž?

Rajčatová polévka

  • česnek – 2 stroužky;
  • cibule – 1 ks .;
  • chilli paprička – 1/5 ks;
  • rajčata – 2 ks .;
  • olivový olej – 50 ml;
  • mušle – 400 g;
  • rajčatová pasta – 250 g;
  • voda – 0,5 l;
  • bazalka – 10 g;
  • sůl / pepř podle chuti.

Odstraňte kůži z rajčat.

Rajčata nakrájíme na malé kostičky. Nalijte rostlinný olej do hluboké pánve, vložte rajčata a položte pánev na horký sporák. Cibuli nakrájíme nadrobno a přidáme k rajčatům.

Vařte na středním plameni 10 minut.

Přidejte rajčatovou pastu, vařte dvě minuty.

Zalijte vodou, přiveďte k varu a sejměte pánev z ohně.

Vše rozdrťte v mixéru, pánev dejte zpět na rozpálený sporák. Česnek nasekejte nadrobno a přidejte do hrnce. Přidejte sklenici vody, olivový olej, pepř, suché koření.

Vložte čerstvé nebo zmrazené mušle do misky. Polévku vařte pět minut.

Nasekejte bazalku a vložte ji do polévky.

Caprese Salát

  • sýr mozzarella – 250 g;
  • rajčata – 3-4 ks .;
  • pesto omáčka – 100 g;
  • bazalka – podle chuti.

Rajčata a sýr nakrájíme na plátky silné 5-6 mm.

Dejte rajčata na talíř a střídejte je s mozzarellou: můžete to udělat ve svislých řadách, můžete to udělat v kruhu.

Salát navrchu potřeme pestem.

Pokrm ozdobte bazalkou.

Plněné rajčata

  • rajčata – 12 ks .;
  • mleté ​​maso – 400 g;
  • vejce – 1 ks;
  • sýr – 50 g;
  • cibule – 1 ks .;
  • strouhanka – 2 polévkové lžíce. l.;
  • sůl / pepř podle chuti.

Mleté maso dáme do mísy, rozbijeme do něj vejce.

Osolíme, opepříme a přisypeme strouhanku.

Rajčatům odřízněte vršky.

Nožem nebo lžičkou vydlabejte dužinu.

Plech na pečení vymažte rostlinným olejem.

Rajčata naplníme nádivkou.

Navrch posypeme zbylou strouhankou a dáme do trouby na 190 stupňů na 30 minut.

Vyjmeme a posypeme strouhaným sýrem.

Zvyšte teplotu na 200 stupňů a pečte dalších 5-10 minut, dokud se sýr nerozpustí.

Máme seznam adresátů! Každý týden vás spolu s jedním z našich odborníků zveme, abyste se postavili „zdravé“ výzvě: vyzkoušejte nový dobrý zvyk nebo se vzdejte špatného. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší!

Co se stane s vaším tělem, když sníte rajčata?

Rajčata jsou nedílnou součástí každodenní stravy mnoha lidí. Ačkoli botanicky jde o bobule, tyto plody se běžně konzumují a vaří jako zelenina. Používají se k přípravě mnoha pokrmů. Jejich nejdůležitější složka Lykopen je silný antioxidant, o kterém je známo, že pomáhá v boji proti různým nemocem.

READ
Jaké palivové dříví je nejteplejší?

Jaké jsou výhody a škody rajčat, co se stane s tělem, když budete jíst rajčata – přečtěte si nápovědu ONT.

Rajčata obsahují lykopen, silný antioxidant.

Pokud někoho požádáte, aby vám řekl zdravotní přínosy rajčat, první věc, kterou pravděpodobně napadne, je lykopen.

Má antioxidační vlastnosti a díky tomuto prvku získávají rajčata svou charakteristickou červenou barvu. Má se za to, že má nejsilnější antioxidační aktivitu ze všech karotenoidů.

Čím hlubší a sytější barva rajčete, tím vyšší je koncentrace lykopenu.

Kromě boje proti volným radikálům pomáhá lykopen snižovat špatný cholesterol, posiluje imunitní systém, zabraňuje tvorbě krevních sraženin a snižuje riziko mrtvice.

Největší množství lykopenu se nachází ve zpracovaných rajčatech (konzerva, rajčatová šťáva, pasta, omáčka). Zároveň je třeba dávat pozor na kečup, protože obsahuje i cukr, který tělu příliš neprospívá.

Rajčata pomáhají předcházet srdečním onemocněním

Studie na mužích středního věku zjistila, že nízké hladiny lykopenu a beta-karotenu v jejich krvi byly spojeny se zvýšeným rizikem infarktu a mozkové mrtvice.

Navíc bylo prokázáno, že suplementace lykopenem pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu.

Klinické studie produktů z rajčat prokázaly, že mají ochranný účinek na vnitřní vrstvu cév. Rajčata jsou totiž bohatým zdrojem lykopenu, betakarotenu, draslíku, vitaminu C, flavonoidů a vitaminu E, které dokážou chránit cévní buňky před oxidací, která způsobuje tvorbu plaku v tepnách.

Rajčata jsou dobrá pro prevenci rakoviny

V různých studiích našli odborníci souvislost mezi konzumací rajčat a snížením výskytu rakoviny prostaty, plic a žaludku.

Studie na ženách zjistila, že vysoké koncentrace karotenoidů nalezených v rajčatech pomáhají chránit před rakovinou prsu.

Pomozte bojovat proti zánětu

Quercetin a kaempferol jsou dvě hlavní sloučeniny nalezené ve flavonoidech, které jsou popisovány jako super antioxidanty a nacházejí se ve velmi vysokých množstvích ve slupce rajčat. Tyto dva flavonoidy mohou působit proti zánětu.

Zlepšuje zdraví očí

Nízká hladina vitaminu A znamená, že vaše oči mají problémy s rozpoznáním světla a posíláním vizuálních informací do vašeho mozku.

Tělo by mělo každý den přijmout od 700 do 900 mcg vitaminu A (v závislosti na pohlaví člověka). Pouze jeden šálek nakrájených rajčat poskytne přibližně 50 % denní hodnoty tohoto vitamínu pro muže a 64 % pro ženy.

READ
Jaké sazenice milují popel?

Vitamin A však není jediným prospěšným prvkem rajčat. Rajčata tedy obsahují lykopen a lutein, které zabraňují poškození sítnice stárnutím.

Rajčata jsou dobrá pro zdraví pokožky

Potraviny na bázi rajčat bohaté na lykopen a další rostlinné sloučeniny mohou chránit před spálením sluncem.

Podle jedné studie na toto téma měli lidé, kteří každý den po dobu 1,3 týdnů brali 40 unce (16 gramů) rajčatového protlaku (poskytujícího 10 mg lykopenu) s olivovým olejem, o 40 % méně spálenin od slunce.

Rajčata, jak již bylo zmíněno výše, jsou navíc výborným zdrojem vitamínu C. Kromě posílení imunity tento vitamín pomáhá stimulovat tvorbu kolagenu, který je zodpovědný za pevnost a pružnost pokožky.

Zvyšte příjem kyseliny listové

Kyselina listová je prospěšná nejen pro těhotné ženy, ale pomáhá i v boji proti únavě. Nachází se v rajčatech.

Vědci poznamenávají, že když lidé dostávají vyšší koncentrace kyseliny listové v jídle, mají v průběhu života velmi nízkou míru dlouhodobé deprese.

Jak již bylo řečeno, ačkoli rajčata mají mnoho výhod, jejich konzumace, zejména v nadměrném množství, může způsobit určité problémy.

Vedlejší účinky rajčat

Rajčata obsahují kyselinu jablečnou a citrónovou a jejich přílišná konzumace může poškodit váš žaludek a způsobit kyselý reflux.

Jíst příliš mnoho rajčat (normální porce rajčat je jedna střední až sedm třešní) může způsobit další gastrointestinální problémy, jako je syndrom dráždivého tračníku. Konzumace rajčat způsobuje u některých lidí vedlejší účinky, jako je nadýmání a průjem.

Poškození rajčat, které je spojeno s příliš velkou spotřebou, spočívá v tom, že tento produkt v nadměrném množství může vést ke vzniku ledvinových kamenů. Je to dáno tím, že ovoce je bohaté na vápník a šťavelany, které se v přebytku z těla obtížně odstraňují, začínají se v něm ukládat a způsobují tvorbu ledvinových kamenů.

Kromě toho mohou rajčata způsobit alergie. Přestože alergie na rajčata jsou vzácné, lidé s alergií na pyl trav mají pravděpodobnější stejnou reakci na rajčata. Může se objevit svědění v ústech, krku nebo otok úst nebo hrdla.

Je bezpečné jíst porci rajčat každý den, jsou nízkokalorická a obsahují hodně vody. Co se týče lykopenu obsaženého v rajčatech, ten není v nadměrném množství prospěšný. Odborníci doporučují 22 mg lykopenu denně, například dvě polévkové lžíce rajčatového protlaku obsahují 27 mg.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: